خانه » اخبار » اخبار پزشکی » فیبرومیالژی چی بخوریم، چی نخوریم

فیبرومیالژی چی بخوریم، چی نخوریم

اگر شما با فیبرومیالژیا زندگی می کنید، انتخاب های غذایی شما می تواند درد شما را بدتر کند. هیچ برنامه رژیم غذایی متناسب با آن وجود ندارد، اما محدود کردن موارد خاص ممکن است به کمتر شدن درد شما کمک کند.

بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اهمیت درد  آن را هنگام  بروز درد می دانند. اما کمتر شناخته شده است که مواد غذای خاص و مواد تشکیل دهنده ممکن است درد فیبرومیالژیا یا سایر علائم فیبرومیالژیا را بدتر کند. براساس یک نظرسنجی اخیر از 101 بیمار مبتلا به فیبرومیالژیا که در مجله “روماتولوژی بینالمللی” منتشر شده است، حدود 7 درصد آلرژی یا عدم تحمل غذا داشتند و 30 درصد تغییرات در رژیم غذایی آنها برای کمک به شرایط آنها انجام شده است.

رانیا باطنه، MPH، یک متخصص تغذیه در سانفرانسیسکو می گوید: انتخاب مواد غذایی نامرغوب می تواند به طور غیر مستقیم فیبرومیالژیا را تحت تاثیر قرار دهد.

بتهیون می گوید: “افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بیش از حد وابسته به درست کردن غذاهای راحتی هستند، به خصوص اگر به سختی بتوانند به طور مرتب ورزش کنند.” “این می تواند منجر به افزایش وزن شود، و اضافه وزن و چاقی می تواند علائم شما را بدتر کند.”

لیست غذاهای مشکوک فیبرومیالژیا را همراه با گزینه های سالم تر بررسی می کنیم.

آسپارتام این شیرین کننده مصنوعی که با نامهای Equal و NutraSweet نیز شناخته می شود، برای شیرین کردن برخی نوشیدنی ها، ماست، دسرهای یخ زده و سایر غذاها بدون اضافه کردن کالری استفاده می شود. گزارش های موردی وجود دارد که آسپارتام را به فیبرومیالژیا متصل می کند. در یکی از این موارد، یک زن 50 ساله که 10 سال با فیبرومیالژیا زندگی کرده بود، بهبود علائم دردناک فیبرومیالژی را تجربه کرده بود وقتی که در یک کشور خارجی  و از آسپارتام استفاده نکرد بود. با این حال، هنگامی که او به خانه بازگشت و دوباره از آستپرتوم استفاده کرد، علائم او دوباره ظاهر شدند. به عنوان مثال، یک مرد 45 ساله متوجه شد که درد شکم، مچ دست، دست و ستون فقرات گردن او هنگام قطع مصرف آسپارتام متوقف میشود.

برای تأیید این یافته ها، تحقیقات بیشتری لازم است، اما اگر فیبرومیالژیا دارید، ممکن است ایده عاقلانه ای برای جلوگیری از آسپارتام باشد. به جای آن، از مقدار کمی قند طبیعی استفاده کنید. شما حتی می توانید برخی از غذاها را اگر شیرین کننده مصنوعی دارند اتفاده نکنید. اگر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنید، سعی کنید از سوکرالوز استفاده کنید که بدون کالری است و از شکر گرفته شده است.

کافئین ممکن است وسوسه انگیز باشد برای مبارزه با علائم فیبرومیالژیا مانند خستگی با دوز ثابت استفاده از قهوه یا کولا نوشیدنی، اما کافئین می تواند خواب آرام را از شما بگیرد عامل مهمی در افزایش علائم درد فیبرومیالژیا است. مطالعات نروژی که در نشریه آرتروز و روماتیسم منتشر شده نیز نشان می دهد که مشکلات خواب ممکن است در رشد فیبرومیالژیا نقش داشته باشند. اگر از نوشیدنی های کافئین لذت میبرید، در نیمه اول فقط برای کاهش مشکلات خواب استفاده کنید.

قند. شکر یک نوع کربوهیدرات است. ماده ای که برای بدن انرژی می دهد و این اغلب به افرادی که فیبرومیالژیا  دارند مضر است. با این حال، شکر درد های فیبرومیالژیا را تشدید میکند. یک مقاله در مجله درد نشان داد که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا چاقی علائم شدیدتری از جمله درد، سفتی و مشکلات خواب دارند. بتهنه می گوید اگر بخواهید چیزی شیرین مصرف کنید میوه را جایگزین شکر کنید.

MSG و نیتریت سدیم. این مواد به عنوان نگهدارنده ها و تقویت کننده های طعم دهنده در بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند گوشت و سس استفاده می شود. آنها همچنین پر از نمک می باشند که می تواند موجب درد یا تورم در برخی از بیماران فیبرومیالژیا شود. برای به حداقل رساندن تاثیرات MSG و نیتریت در فیبروآبیالژیا، از مصرف غذاهای آماده(کنسرو) قبل از غذا جلوگیری کنید و به غذاهایی مانند عدس، برنج قهوه ای و ماهی تمرکز کنید.

لبنیات. بسیاری از افراد، علیرغم اینکه فیبرومیالژیا دارند، دارای کمبود لاکتاز هستند و دارای نفخ شکمی هستند که پس از خوردن شیر یا خوردن فرآورده های لبنی، می تواند افزایش یابد. برای اینکه علائم خود را بهبود ببخشید، از خوردن شیر و مواد لبنی خودداری کنید. اگر احساس خوبی داشته باشید، جایگزین های لبنی غنی از کلسیم را پیدا کنید، مانند شیر سویا، ماهی قزل آلا، بروکلی و ماهی.

گلوتن :بیماری سلیاک، که  گلوتن موجود در محصولات گندم، جو و محصولات چاودار است، شرایطی است که ممکن است در برخی افراد با فیبرهای مایکوپلاسم همراه باشد. هیچ دلیلی برای از بین بردن گلوتن از رژیم غذایی شما وجود ندارد، مگر اینکه پزشک شما را با عدم تحمل گلوتن تشخیص دهد، اما اگر میخواهید این کار را انجام دهید، پاستا، نان و دانه های سنتی را از رژیم غذایی خود حذف کنید. شما می توانید جایگزین های گلوتن، مانند غذاهایی که با برنج یا ذرت ساخته شده اند جایگزین کنید. توجه داشته باشید که بسیاری از سس ها، ماریناده ها(خواباندن گوشت در سس و آبلیمو) و حتی آب نبات ها ممکن است حاوی گلوتن باشند.

برای بررسی اینکه آیا هر یک از این غذاها بر روی علائم فیبرومیالژیا تاثیر می گذارد، در نظر بگیرید که آنها را در یک زمان حذف کنید تا بهبود یابید. اگر متوجه شوید که همه آنها را حذف کرده اید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا یک رژیم سالم برای شما معرفی کند تا دیگر دچار فیبرومیالژیا نشویدو

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

دانشمندان راهی برای کاهش سرطان سینه پیدا می کنند

دانشمندان کشف کردند که یک اسید آمینه به نام آسپاراژین برای گسترش سرطان پستان ضروری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *