دانشمندان راهی برای کاهش سرطان سینه پیدا می کنند

0

دانشمندان کشف کردند که یک اسید آمینه به نام آسپاراژین برای گسترش سرطان پستان ضروری است و با محدود کردن آن، سلول های سرطانی متوقف شده و حمله به سایر نقاط بدن را در موش ها متوقف می کنند. بر اساس تحقیقاتی که توسط Cancer Research UK انجام شده و در مجله Nature Today منتشر شده است.

اکثر بیماران مبتلا به سرطان سینه از تومور اولیه خود، از گسترش سرطان به ریه ها، مغز، استخوان ها و یا سایر اعضای بدن نمی میرند. ابتدا باید تومور اولیه را ترک کرده و سلول های سرطانی را به عنوان سلول های توموری در خون نگه داشت و سپس جاهای دیگر را مبتلا کند.پیدا کردن راه هایی برای جلوگیری از این اتفاق برای بقا ضروری است.

محققان در موسسه تحقیقات سرطان انگلیس کمبریج انگلستان دریافتند که مسدود کردن تولید آسپاراژین با یک داروی به نام L-asparaginase در موش و قرار دادن آنها در رژیم غذایی کم آسپاراژین، توانایی گسترش سرطان سینه را بسیار کاهش داد.

Asparagine یک اسید آمینه است که توده سلول ها برای ساخت پروتئین استفاده می کنند. در حالی که بدن می تواند آسپارژین را تولید کند، آن نیز در رژیم غذایی ما وجود دارد، با غلظت بیشتر در برخی از غذاها از جمله مارچوبه، سویا، لبنیات، مرغ، و غذاهای دریایی.

محققان از مطالعات موش ها به منظور بررسی داده ها از بیماران مبتلا به سرطان پستان استفاده میکنند. این داده ها نشان می دهد که بیشتر توان سلول های سرطانی پستان برای تولید آسپاراژین، بیشتر احتمال دارد که بیماری گسترش یابد. در چندین نوع سرطان دیگر، افزایش توانایی سلول های تومور برای تولید آسپاراژین نیز با کاهش بقا همراه بود.

در آینده، دانشمندان بر این باورند که در کنار درمان های معمول مانند شیمی درمانی، بیماران مبتلا به سرطان پستان می توانند رژیم غذایی در بیمارستان ارائه دهند که آسپاراژین را محدود می کند تا مانع گسترش بیماری و بهبود نتایج شود. یافته های آنها همچنین نشان می دهد این می تواند پیامدهای دیگری برای انواع دیگر سرطان، از جمله کلیه ها و سرطان های سر و گردن داشته باشد.

پروفسور گرگ هانون، نویسنده اصلی پژوهش در موسسه تحقیقات سرطان انگلستان کمبریج انگلیس گفت: “کار ما به یکی از مکانیسم های کلیدی که توانایی گسترش سلول های سرطانی را افزایش می دهد، مشخص کرده است. هنگامی که در دسترس بودن آسپاراژین کاهش یافت، ما تاثیر کوچکی روی تومور اولیه در سینه دیده شد، اما سلول های توموری ظرفیت متاستاز در سایر قسمت های بدن را کاهش داده اند.

“این یافته ها اطلاعاتی حیاتی را در درک ما از چگونگی جلوگیری از گسترش سرطان می دهد – دلیل اصلی این که بیماران از بیماری خود می میرند.

“در آینده، محدود کردن این اسید آمینه از طریق برنامه رژیم غذایی کنترل شده یا به روشهای دیگر می تواند بخشی از درمان برای بعضی از بیماران مبتلا به سرطان سینه و دیگر باشد.”

پروفسور چارلز سوانتون، معاون تحقیقات سرطان انگلیس، گفت: “این تحقیق جالب است که چگونه برداشتن مواد مغذی ضروری برای گسترش سرطان کمک می کند تا تومور را مهار کند.

“جالب توجه است که دارو L-asparaginase برای درمان لوسمی لنفوبلاستی حاد استفاده می شود که وابسته به آسپاراژین است. ممکن است که در آینده این دارو برای کمک به درمان بیماران مبتلا به سرطان پرهیز شود.

“گام بعدی در تحقیق این است که بدانیم چگونه این آزمایش از بیمار به آزمایشگاه منتقل می شود و بیماران بیشتر از همه درمان های بالقوه سود می برند”.

Martin Ledwick، سرپرست سرطان انگلستان، گفت: “پژوهش هایی مثل این برای کمک به بهبود درمان مناسب برای بیماران مبتلا به سرطان پستان ضروری است. در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که محدود کردن غذاهای خاص می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند، بنابراین برای بیماران مهم است قبل از انجام تغییرات در رژیم غذایی خود در طول درمان باید با پزشک خود صحبت کنند.