پیشگیری و درمان طبیعی پوکی استخوان

0

پوکی استخوان (یا پوک استخوانی) بیماری ناشی از کمبود کانی کلسیم است و باعث ضعیف شدن استخوان ها می گردد. این یکی از شایع ترین بیماری های سالمندی است، و زنان را بیشتر از مردان گرفتار می کند. حدود ۲۵ درصد زنان بالای ۶۵ سال علائمی از پوکی استخوان دارند، در حالی که این رقم در مردان کمتر از ۱۰ درصد است. زنان لاغر و کوتاه قد بیشتر در معرض ابتلا هستند. ما در این مطلب سعی بر این داریم از پوکی استخوان و چند درمان گیاهی برای آن با شما عزیزان صحبت کنیم.

 

علایم پوکی استخوان

پوکی استخوان
پوکی استخوان باعث بروز علائم مختلفی می شود: درد کمر، کاهش قد (حتی تا چندین سانتی متر)، خمیدگی پشت (کو ژپشتی)، و افزایش خطر شکستگی، مخصوصا در ناحیه لگن. هزینه درمان و نگهداری مبتلایان به پوکی استخوان هر ساله رقم سرسام آوری را در بر می گیرد. تا سالهای اخیر، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) و بیشتر پزشکان مصرف مکمل ها، از جمله کلسیم، را هدر دادن پول می دانستند. ولی حالا، با تأخیر بسیار، می گویند ما کلسیم کافی به بدنمان نرسانده ایم. به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، مردم (مخصوصا زنان باید روزی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. متأسفانه بیشتر ما حتى نصف این مقدار هم نمی خوریم. دریافت همه مواد مغذی جالب این که کسانی که تا چندین سال پیش می گفتند «اول غذا، بعد مکمل»، حالا وقتی بحث بر سر کلسیم می شود، می گویند «اول مکمل، بعد غذا».

 

کلسیم و پوکی استخوان

پوکی استخوان
همراهان عزیز طب فارسی: در واقع، مؤسسه ملی بهداشت می گوید مردم باید کلسیم را از مواد غذایی مثل لبنیات کم چربی، بروکولی، سویا، کلم پیچ، حبوبات، کنسرو ماهی، خشکبار و دانه ها دریافت کنند. ولی این کار برای بسیاری از مردم هم امکان پذیر نیست. به هر حال مکمل کلسیم  بین وعده های غذایی خورد تا تداخلی با جذب آهن پیدا نکند.بسیاری از پزشکان  با خوردن مکمل کلسیم مخالف نیستند، ولی معتقدند تا آنجا که می شود، باید کلسیم را از مواد غذایی گرفت. این برای استخوان ها هم بهتر است، چون کانی های دیگری هم هستند که استحکام استخوانها به آنها بیشتر بستگی دارد تا به کلسیم. برای این که کلسیم استخوان ها را محکم کند، باید همراه با مواد مغذی دیگری که کمتر درباره آنها صحبت می شود همراه گردد. مخصوصا فسفر بسیار مهم است، ولی منیزیم، بر، روی، ویتامین D، و ویتامین Aهم لازم است. شما می توانید همه اینها را از مکملها بگیرید، ولی بسیاری روش طبیعی بسته بندی شده آنها در مواد غذایی را ترجیح میدهند.

 

پروتئین و پوکی استخوان

پوکی استخوان
مطلب دیگر در مورد پوکی استخوان که کمتر کسی از آن اطلاع دارد این است که رژیم غذایی پر پروتئین کلسیم را از استخوان ها جدا می کند. متخصصان معتبر تغذیه پیشنهاد می کنند که افراد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان مصرف روزانه پروتئین خود را به حداکثر یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن محدود کنند. برخی از مردم مقادیر بسیار بیشتر از این پروتئین می خورند، و حتی با خوردن مقدار زیاد مکمل ها، باز هم استخوان هایشان دچار کمبود کلسیم می شود.

 

داروخانه سبز برای پوکی استخوان

پوکی استخوان

اگر به دنبال پروتئین کمتر و کلسیم بیشتر برای جلوگیری از پوکی استخوان هستید، من گیاهان زیر را پیشنهاد می کنم.  کلم: کلم غنی ترین گیاه منبع کانی بر است که ۱۴۵ قسمت در میلیون وزن خشک آن را تشکیل میدهد.  سالاد کلم زیاد بخورید و مخلوط کردن کلم با بروکولی، کلم پیچ، لوبیا، و سویا در سالاد و سینی سبزیجات بسیار آسان است. کلم جزء اصلی سوپ تقویت کننده استخوان نیز هست. گل قاصد: در مورد داشتن کلسیم، گل قاصد رتبه دوم را بعد از کلم دارد (۱۲۵ قسمت در میلیون). گل قاصد بیش از ۲۰٬۰۰۰ قسمت در میلیون هم کلسیم دارد، یعنی فقط ده گرم جوانه گل قاصد می تواند بیش از ۱ میلی گرم بر و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم برایتان فراهم کند.

 

سوپ تقویت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان

این دستور غذایی اقتصادی برای کسانی است که به هر راه ممکن برای جلوگیری از پوکی استخوان متوسل می شوند. هم استخوان ماهی و هم سبزیجات این سوپ مقادیر زیادی کلسیم و مواد مغذی دیگر برای پیشگیری از بیماریهای ناتوان کننده دارند.در یک قابلمه بزرگ، کمی باقیمانده استخوان های ماهی را در یک لیتر آب بریزید. اگر استخوان ها خیلی ریز هستند، می توانید آنها را در پارچه ای کتانی بپیچید تا بعدأ بتوانید آن را در آورید.

بعد از جوش آمدن آب، ۳۰ دقیقه در قابلمه را بگذارید تا آرام بجوشد. چند مشت خردکرده کلم، برگ گل قاصد، برگ گزنه، جعفری، تاج خروس، و رفه هم به آن اضافه کنید.( به هنگام چیدن برگهای گزنه باید دستکش به دست کنید، ولی تیغ های گزنده برگ ها به هنگام جوشاندن از بین می روند.) بگذارید آنقدر بجوشد تا برگ ها کاملا نرم شوند.

با اضافه کردن فلفل و چاشنی های دیگر آن را مزه دار کنید. قبل از کشیدن سوپ، استخوان های ماهی را از آن جدا کنید، و بعد روی آن را فلفل سیاه و برش های آووکادو بریزید، یا آن را برای تهیه سوپ قوی تر لوبیا مصرف کنید. این سوپ تقویت کننده استخوان مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم، بر، بتاکاروتن ( به اضافه کاروتنوئیدهای شبیه ویتامین A)، ویتامین C، و نیز ویتامین D فلور، و سیلیسیم دارد.

 

منبع: http://tebfarsi.ir

Leave A Reply

Your email address will not be published.