خانه » تغذیه » پیراشکی سیب زمینی دایره ای شکل به همراه طرز تهیه آن

پیراشکی سیب زمینی دایره ای شکل به همراه طرز تهیه آن

پیراشکی سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین نوع غذا است و اکثرا برای شام درست میشود و بهتر است بدانید سیب زمینی پخته خیلی سریع تر از سیب زمینی سرخ شده هضم میشود پس برای کسانی که یبوست دارند از پیراشکی سیب زمینی استفاده کنند. سایت طب فارسی این مبحث خوشمزه را در اختیار شما قرار میدهد

پیراشکی سیب زمینی

پیراشکی سیب زمینی خوشمزه

مواد لازم برای پیراشکی سیب زمینی :
سیب زمینی حدود 5 عدد
گوشت چرخ کرده 150 گرم
فلفل دلمه ریز خرد شده 1 عدد
رب گوجه 1 قاشق غذا‌خوری
تخم مرغ 1 عدد
نمک، فلفل روغن و آویشن به میزان لازم
پیاز 1 عدد
پودر سوخاری به میزان لازم

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی :

ابتدا سیب زمینی ها را بپزید، سپس رنده کنید و نمک و فلفل را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن آن را تفت دهید.

بعد از این که کمی طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن افزوده و بعد فلفل دلمه، رب گوجه، نمک و فلفل و آویشن را هم اضافه کنید و همه مواد را تفت دهید.

تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و خوب به هم بزنید تا صاف شود. از سیب‌زمینی پوره شده، به اندازه یک نارنگی بردارید و آن را کف دست، باز کنید و از مواد گوشتی یک قاشق روی سیب زمینی بگذارید و دوباره آن را ببندید.

سیب زمینی های آماده شده برای سرخ شدن

طوری که کاملا مواد داخل آن پوشیده و به شکل پیراشکی آن را فرم دهید و در تخم مرغ فرو کنید و بعد در پودر سوخاری بغلتانید. تمام مواد را به همین ترتیب آماده کنید. روغن را در ماهیتابه بریزید و بگذارید داغ شود. پیراشکی ها را در روغن داغ سرخ کنید.

 

پیراشکی سیب زمینی

خواص عالی سیب زمینی
خواص سیب زمینی برای تقویت حافظه

مطالعات دانشمندان نشان می‌ دهد که خوردن کربوهیدرات‌ های ساده مانند سیب ‌زمینی پخته، موجب تقویت حافظه می‌ شود و این اثر نیم ساعت پس از صرف کربوهیدرات کاملا مشهود است. به اعتقاد محققان، در کربو‌هیدرات ها موادی وجود دارد که موجب می‌ شود امواجی که به مغز فرستاده می‌ شوند، تقویت شده و به این ترتیب بازده حافظه بیشتر شود.

سیب زمینی و کاهش اشتها

سیب زمینی هم زمان دارای قندهای دیرجذب و فیبر است و به این دلیل یکی از مهم ترین غذاهای سیر کننده است. همچنین سیب زمینی تقریبا بدون چربی بوده و در مقایسه با دیگر غذاهای دارای کربوهیدرات بالا، بسیار سیر کننده است. سیب زمینی از نوع خاصی نشاسته تشکیل شده‌ که در برابر آنزیم‌های گوارشی مقاومت می‌کند. به این دلیل، هضم سیب زمینی سخت‌تر از سایر کربوهیدرات هاست. این امر، منجر به سرکوب اشتها شده و احساس گرسنگی را کاهش می دهد. خوردن سیب زمینی تا حدود ۴ ساعت می تواند در انسان احساس سیری ایجاد کنند.

از سوی دیگر فیبرهای موجود در سیب زمینی در معده حجیم شده و جای زیادی می‌گیرند و این امر میل به خوردن و احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید لاغر شوید سیب زمینی را به صورت آب پز، بخار پز یا تنوری بخورید، چرا که سیب زمینی پخته شده نسبت به سیب زمینی سرخ شده کالری بسیار کمتری دارد به طورثی که در هر ۱۰۰ گرم سیب زمینی پخته شده ۸۵ کالری وجود دارد و حال آنکه سیب زمینی سرخ شده حاوی ۴۰۵ کالری می‌باشد.

خواص سیب زمینی در کاهش خستگی

اگر زیاد احساس خستگی می‌کنید و به خستگی می توانید خود را از رختخواب جدا کنید، برای رفع این مشکل می توانید از سیب زمینی استفاده کنید، سیب زمینی دارای مقدار قابل پتاسیم بوده و در مصرف آن رفع و کاهش احساس خستگی موثر است. بدن انسان برای فعال سازی محرک‌های عصبی به حرکت در آورنده‌ عضلات، به پتاسیم نیاز دارد. برای این منظور، سیب زمینی را با پوست حلقه ‌حلقه کنید و داخل آب بیندازید. اجازه دهید یک شب تمام بماند. صبح از این محلول تقویت‌کننده و تونیک طبیعی میل کنید.

خواص سیب زمینی برای کاهش فشار خون

مصرف منظم سیب زمینی می تواند در باعث کاهش فشار خون شود. مطالعه ای بر روی ۱۸ فرد مبتلا به فشار خون بالا که به اضافه وزن نیز دچار بودند، انجام شد. میزان بیشینه و کمینه فشارخون این افراد به طور منظم مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از مصرف سیب زمینی، میانگین فشارخون کمینه ۴.۳ درصد و فشار خون بیشینه ۳.۵ درصد کاهش یافت، در حالی که وزن افراد ثابت مانده و بر اثر خوردن سیب زمینی چاق تر نشدند.

خواص سیب زمینی در کاهش استرس

سیب زمینی سرشار از ویتامین B6 می باشد. ویتامین B6، در بازسازی سلولی نقش داشته و در کاهش و رفع استرس و اضطراب بسیار موثر است. با خوردن سیب زمینی در بدن هورمون آدرنالین تولید می‌شود که به مغز انسان در برخورد با مقابل استرس و عوامل عصبی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که سیب زمینی تنها وقتی مفید است که به شیوه صحیحی طبخ شود، در غیر این صورت ویتامین ها و مواد مغذی آن در حین فرآیند طبخ از بین می رود. همان گونه که در بخش های دیگر این مقاله توضیح داده شده است، بهترین روش آماده سازی و طبخ سیب زمینی، بخارپز کردن یا پختن آن در فر می باشد، و برای استفاده از مواد مغذی فراوان سیب زمینی نباید آن را سرخ نمود.

کاهش درد نقرس به وسیله سیب زمینی

حملات نقرس خطرناک است. خوشبختانه آب سیب زمینی آبپز شده در تسکین درد نقرس موثر است. برای این منظور داخل یک و نیم لیتر آب، چهار عدد سیب زمینی بجوشانید. زمانی که سیب زمینی‌ها به طور کامل پخته شدند آب آن را صاف کرده و داخل یک شیشه بریزید. در طول روز چند مرتبه از این آب بنوشید. اگر علائم مشکل رفع نشد به پزشک مراجعه کنید.

سیب زمینی برای تسکین محل سوختگی

در صورت بروز سوختگی های موضعی، برای تسکین درد و کمک به بهبودی پوست تان، به جای استفاده از پماد سوختگی می توانید از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی دارای خاصیت تسکین دهندگی است و استفاده از آن می تواند باعث تسکین سوختگی‌های سطحی می‌گردد. یک عدد سیب زمینی خام را نصف کنید و روی سوختگی بگذارید. هر بار یک قسمت از سیب زمینی را به آرامی روی جای سوختگی بمالید. در نهایت هم یک پارچه‌ی سبک مرطوب و تمیز روی سوختگی بگذارید.

خواص سیب زمینی برای کودکان

می توانید از تمام سبزیجات از جمله سیب در رژیم غذایی کودکان یک تا سه ساله استفاده کنید. در واقع سبزیجات دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم و فیبر می باشند. با خوردن سیب زمینی، تا ۸ درصد از نیاز روزانه کودک به فیبر تامین می شود که نقش مهمی در رشد، نمو و سلامت کلی کودک دارد. نتایج تحقیقی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد که کودکان یک تا سه ساله تنها ۶۷ درصد از پتاسیم مورد نیاز و ۵۵ درصد از فیبر مورد نیازشان را مصرف می کنند. همچنین این مطالعه نشان می دهد معمولا کودکان مقطع ابتدایی، اکثر سبزیجات موجود در وعده ناهارشان را مصرف نمی کنند. بنابر این تامین این کمبود پتاسیم و فیبر در غذای کودک می توانید از سیب زمینی بهره بگیرید.

گردآورنده:http://tebfarsi.ir

(No Ratings Yet)
Loading...

همچنین ببینید

کاهش رفلاکس با پرهیزات غذایی

اگر دائما دچار ریفلاکس معده می شوید بهتر است با روش های خوراکی این عارضه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *