تاثیر ورزش و حرکت در سلامتی انسان

0

همه ی ما میدانیم که ورزش کردن و حرکت در تمامی اعضای بدن ما تاثیر مثبت دارد. برای بررسی تاثیر ورزش در سلامت از قدیم تا به امروز تحقیقات بسیاری انجام شده است. ما در این مطلب از سایت طب فارسی از تاثیر ورزش بر سلامتی برای شما به طور مفصل صحبت می کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تأثیر ورزش و  رمز و راز حرکت در سلامتی انسان

تاثیر ورزش

کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند، کمتر در خطرات حمله قلبی هستند، میزان سکته ی قلبی نیز در افراد ورزشکار کمتر میشود و فشارخون کاهش می یابد و میزان کلسترول خوب بالا می رود و از وزن بدن کاسته می شود و از لخته شدن خون جلوگیری می شود.. تاثیر ورزش و حرکت در سلامتی انسان بدین گونه است که ورزش روی نظام ایمنی شما تأثیر می گذارد، سرطان روده ی فراخ در کشورهای صنعتی و کشورهای غربی بیشتر است. پژوهش گران دلیل این موقعیت را در سبک زندگی در سکون و کم تحرکی می دانند با توجه به بررسی های مختلف که به عملی امده، اشخاصی که فعالیت و تحرک بیشتری دارند، کمتر به سرطان روده، مبتلا می شوند با توجه به بررسی هایی که انجام شده، کسانی که تحرک جسمانی ندارند سه برابر کسانی که تحرک جسمانی دارند به سرطان روده ی فراخ مبتلا می شوند.  زنانی که بطور مرتب ورزش می کنند به اندازه یک سوم کمتر از زنانی که ورزشی نمی کنند، به سرطان سینه مبتلا می شوند، بعضی از دانشمندان معتقدند، زنانی که ورزش می کنند، چربی کمتری در بدنشان انباشته می شود و بدین جهت از تاثیر ورزش این شکل است که شدت  ابتلای انها به سرطان می کاهد

 

تاثیر ورزش و حرکت در بدن

تاثیر ورزش

سرطان پروستات در مردان با بالا رفتن میزان هورمون تستوسترون رابطه دارد، تاثیر ورزش میزان تستوسترون را در بدن کاهش می دهد، مردانی که ورزش منظم می کنند به مراتب کمتر از کسانیکه ورزش نمی کنند به سرطان پروستات دچار.می شوند. التهاب مفاصل عملاً در همه ی اشخاص بالای ۱۵ سال، مشاهده می گردد، با توجه به یک بررسی، مشاهده گردیده است که تمرینات ورزشی با شدت متوسط همراه با ورزشهای قدرتی بسیاری از نشانه های این ناراحتی را از بین میبرد. تاثیر ورزش در بیماری قند، ورزش حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش میدهد. افزایش حساسیت انسولین از میزان قند خون می کاهد و تولید انسولین را پایین می آورد. اشخاص فعالی که به طور ژنتیک مستعد، بیماری قند هستند، اگر ورزش کنند به ندرت به بیماری قند مبتلا می شوند. به کمک ورزش می توان از شدت نشانه های آن کاست.

 

تاثیر ورزش در پیشگیری از بیماریها

تاثیر ورزش

تاثیر ورزش در پوکی استخوان و کم شدن تراکم آن هر فعالیتی که تولید مقاومت بکند، مانند پیاده رفتن، حرکت در سر بالایی یا ورزشی وزنه برداری باعث مصرف بیشتر کلسیم شده و استحکام استخوانها را بالا میبرد.  افرادیکه ورزش می کنند به راحتی می خوابند و اختلالات ناشی از خواب ندارند و خودشان در مقایسه با کسانی که ورزشی نمی کنند، بهتر از کیفیت خواب برخوردارند. ورزش روی احساسات و عواطف تأثیر می گذارد، ورزش به کاهش افسردگی بسیار رایج بین سالخوردگان است. تاثیر ورزش در درمان افسردگی بالینی کمک می کند و از شدت اختلال اضطراب می کاهد و به سلامتی روان می افزاید.  ورزش منظم از شدت استرس میکاهد و شخص ورزشکار، از آرامش برخوردار بوده و احساس بهتری پیدا می کند و بهتر می تواند با حوادث استرسی زای  زندگی مواجه شود . ورزش به عملکرد  حافظه ی بلند مدت کمک می کند، و از پیر شدن رگها می کاهد و به درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.  ورزش به سیگاری ها کمک می کند تا اینکه سیگار خود را ترک کنند،  از نیاز به نیکوتین میکاهد. – ورزش دردهای پشت را کم می کند، سه ساعت پیاده روی در هفته، میتواند میزان کلسترول را پایین اورده، خطر حمله ی قلبی را کاهش میدهد. تاثیر ورزش درسرماخوردگی: ورزش تمام دستگاه های بدن از جمله بخش هایی که مسئول مبارزه با عفونت را تقویت میکند، در یک مطالعه معلوم شد که پیاده روی به مدت ۵ دقیقه برای ۵ روز در هفته، دوره ی سرماخوردگی را تا ۵۰ درصد کاهش میدهد. تاثیر ورزش در  استخوان سازی: ورزشهایی مانند پیاده روی و ایروبیک و دویدن آرام، که با تحمل وزن سروکار دارد، در افزایش تراکم استخوان افراد در تمام سنین مؤثر است. تجربه نشان داده است که ورزشی کردن، موجب افزایش چگالی استخوانها می شود.

 

منبع: http://tebfarsi.ir

Leave A Reply

Your email address will not be published.