تجربیات مقابله با ترس از تلفن

0

ترس از تلفن و ترس از صحبت با تلفن یکی از مشکلات و اختلالات روانشناسی است که باید ان را درمان کرد . برخی از ما از حرف زدن با تلفن میترسیم یا شاید هم خجالت بکشیم . انگار ان طرف، پشت گوشی میخواهد ما را بخورد . اما این مشکل را باید حل کنیم و حتی میتوانیم به روانپزشک مراجعه کنیم .

در این پست از سایت پزشکی طب فارسی درباره روشهای مقابله با ترس از تلفن یا ترس از صحبت با تلفن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهیم.

مقابله با ترس از تلفن و ترس از صحبت با تلفن

درباره ترس از تلفن باید بگیم که حقیقتش اینه روبرو شدن با افراد غریبه همیشه می تونه جای نگرانی باشه. مخصوصا اگر حرفی را قرار باشه باکسی بزنی و منتظر یه برخورد مناسب باشی که بهت هم برنخوره تلفن هم با یک آدم غریبه می تونه کلی فکر برای آدم داشته باشه. شاید بهتره این مواقع آدم با خودش فکر کنه طرف مقابل هم داره فکر می کنه چطوری حرف بزنه که مناسب باشه. مطمئنا برای او هم می تونه سخت باشه و البته اون هم مثل ما آدمه، شاید این مواقع آدم فکر کنه طرف مقابلش خیلی متفاوت تره و بعضا بهتره که اینطور نیست هرکی مشکل خودش را داره. اما تمرین حرف زدن با این افراد که حضوری هم دیده نمیشه می تونه  ساده تر  و راحت تر باشه کلا نکات مثبت این نوع حرف زدن زیاده که باید بهش فکر کرد، البته حقم می دم وقتی شماره آشنا نباشه می تونه کلی فکر و یا نگرانی داشته باشه اما باید فکر کرد که یک فرصت مناسب برای حرف زدن خوب و منطقی است که می تونه روابط اجتماعی آدم را بالا ببره پس ارزشش را داره که با این نوع شرایط هم آدم روبرو بشه. 😀

درمان اضطراب با ویتامین B و ورزش

———————————–

تجربیات شخصی درباره ترس از تلفن

منم زمانی که کار دانشجویی گرفته بودم و مجبور بودم روزانه به ده ها تلفن جواب بدم همین مشکل رو داشتم که به مرور برطرف شد. تجربه شخصیم رو دراختیارت میگذارم امیدوارم برات مفید باشه.

۱_اصلآ و ابدآ در پاسخ دادن عجله نکن! زمانی که سعی میکنی سریع جواب بدی ممکنه هول بشی و رشته کلام از دستت در بره. شمرده شمرده و با اندکی مکث پاسخ طرف مقابل رو بده. اتفاقآ این مکث در پاسخ دادن نه تنها جلوه منفی نداره بلکه شمارو محترم تر و سنجیده تر نمایش میده و شخص طرف مقابل هم احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

۲_ اگه موقع جواب دادن تلفن کسی کنارت نیست چشماتو ببند و صحبت کن. اینکار کمک می کنه که بهتر رو حرفی که میخوای بزنی تمرکز کنی.

۳_سعی کن زیاد رسمی صحبت نکنی چون همیشه ممکنه برخی جملات و تکیه کلام هایی که ملکه ذهنت شده ناخودآگاه در مکالمه ات استفاده کنی و این عدم همخوانی لحن صحبت ممکنه باعث کاهش اعتماد به نفست بشه. وقتی تجربه زیادی در رسمی صحبت کردن نداری پس بهتره یه کم صمیمی تر جواب طرف مقابل رو بدی حتی اگه طرف مقابلتون اصرار بر صحبت کردن رسمی داره!

۴_برخلاف تصورت از هر ۱۰ نفر شاید ۷-۸ نفرشون وقتی قراره یه مکالمه تلفنی با شخصی غیر اشنا داشته باشند دچار مشکل میشن و لحن کلامشون گاه خیلی مصنوعی و خنده دار به نظر میرسه! (به تجربه دیدم). پس اعتماد به نفستو قوی کن و سعی کن جزء اون ۲-۳ نفر یاشی.

——————————

تمرین ریلکسیشن برای ترس از تلفن و ترس از صحبت با تلفن

برای تماس تلفنی غیر ضروری که فرصت کافی دارید حدود ۱۰ دقیقه قبلش این تمرین رو انجام دهید:

یک آهنگ آرام و بی کلام انتخاب کنید و بزارید.

در یک مکان راحت بشینید.

دست و پا قفل نباشه. پشت صاف باشه.

چشم هایتان را ببندید.

نفس عمیق بکشید.

از بینی نفس بکشید و از دهان خارج کنید.

با هر نفس هر آن چیزی که نمی خواهید خارج کنید. اضطراب، استرس، ترس و … .

نفس، نفسی آرام و عمیق.

با هر بازدمی که انجام میدهید گرفتگی ها را خارج کنید.

نفس عمیق.

تا ۱۰ بشمارید و با هر شماره عضلات را از بالا تا پایین شل و رها کنید.

عضلات شل و رها…

در ذهن و تو دلتون بگویید در آرامشم، من در ذهنم در آرامشم.

من به جریان زندگی اعتقاد دارم

آرامش، آرامش، آرامش

آرامش را احساس کنید.

خودتون رو در یک منظره تجسم کنید در حالی که آرامش دارید.

حضور ذهنی را احساس کنید.

ببینید که دارید قدم میزنید.

در حالی که قدم میزنید به خودتان میگویید میتونم ذهنم رو طوری هدایت کنم که بهترین اتفاق بیوفته.

منم که تصمیم می گیرم.

من مشتاقم که عوض بشم.

من مشتاق دگرگونی ام.

من مسئول افکار و ذهنم هستم.

من اگر بخواهم میتوانم آرام و شمرده صحبت کنم.

ببینید چه احساسی دارید وقتی این عبارات رو میگویید؟

چقدر آرامش میگیرید؟ آرامش میگیرید؟

امروز تصمیم گرفتی بهترین اتفاق ها برات بیوفته.

قراره از امروز به بعد تجربه های خوبی در زندگی داشته باشید.

حالا با همین احساس خوبی که دارید، با آرامشی که دارید از ۱ تا ۵ بشمارید و بعد چشمانتان را باز کنید در حالی که سرحال و شاداب و تندرستید و حالتون از قبل خیلی بهتره.

سعی کنید روزی سه مرتبه صبح و ظهر و شب انجام دهید. حدودا ۵ دقیقه میشه.

حتما همراه با موسیقی آرام باشه. CD موسیقی بی کلام زیاد هست. مثل آلبوم “اوج رهایی” که میتونید تهیه کنید.
از نظر ذهنی بروید طبیعت زیبا و جملات مثبت بگویید.

خیلی منطقی کار نکنید، تو این فضا باید اقتدار داشته باشید.

وقتی چندین بار این تمرین رو قبل از تلفن هاتون انجام دهید، ذهن و بدنتون به مرور شرطی میشه و دیگه این آرامش را در خودتون خواهید داشت و موقع صحبت کردن با تلفن آرام خواهید بود.

سعی کنید تلفن کردن را تمرین کنید. حتی وقتی تنهایید به یک ادم خیالی مثلا زنگ بزنید و با او حرف بزنید . باور کنید طرفی که پشت گوشیش دستش به شما نمی رسد . در هر شرایط هم احترام خودتان را نگه دارید هم احترام طرف مقابل را .

Leave A Reply

Your email address will not be published.